Mohd Rashid berkata, anaknya tenang, walaupun melalui keadaan paling sukar, iaitu tuduhan menyebabkan kehilangan nyawa.

"Siapa tidak sedih dan siapa mahukan keadaan itu berlaku. Bagaimanapun, sebagai ayah, saya tetap beri sokongan padu kepada anak saya.

"Saya berharap, masyarakat jangan meletakkan semua kesalahan itu kepada anak saya kerana sebagai manusia kita tidak mampu melawan takdir," katanya.

Tersentuh hati membaca artikel di atas ,luahan bapa kepada pemandu bas Sani Express, Mohd Kamil Mohd Rashid, yang dituduh memandu secara melulu sehingga menyebabkan kematian 10 penumpang...Ye antara tragedi-tragedi ngeri yang saban hari melanda di mana-mana pun..tragedi kemalangan..siapa yang minta terjadi sebegitu..adalah mustahil sebelum memandu kita sudah siap-siap berniat.."ok hari ini saya nak excident la"..Nauzubillah..

PAStinya bukan tentang tragedi itu yang ingin saya tuliskan..tetapi..ingin saya membawa sahabat-sahabat,sama-sama bermuhasabah...PAStinya di dalam kehidupan kita seharian ini bermacam-macam perkara boleh berlaku dalam sekelip mata sahaja..Lihat.. dalam sekelip mata sahaja terlelap telah mengakibatkan 10 nyawa melayang...PAStinya juga tidak mustahil dalam sekelip mata kita boleh menjadi seorang 'pembunuh','penzina','munafik','murtad' dan sebagainya andai kita tanpa penjagaan dari Allah Ta'ala..dan bukanlah jua suatu yang mustahil sejahat mana pun manusia itu dalam sekelip mata apabila sampai taufiq dan hidayah dari Allah dia menjadi insan yang bertaqwa..Benar dalam hidup kita ini terlalu banyak wasilah namun demikian matlamat kita hanya satu MARDHOTILLAH..

Jangan sangka kita beriman atau bahagia sekarang selamanya begitu..dan jangan kita memandang rendah mereka-mereka yang tidak seperti kita..hidup ini Allah yang aturkan tapi kita berperanan mendidik diri dan hati kita ke arah kebaikkan..Itulah hakikatnya kita mudah benar memandang sesuatu dari segi zahirnya sahaja..cepat benar kita membuat hukuman..jangan sekali-kali kita memandang rendah pada orang lain..Apakah pakaian menjadi ukuran?adakah alim @ tidak menjadi ukuran? adakah cerdik pandai menjadi nilaian?..jangan memandang zahir..

Adakalanya Allah Ta'ala mendahulukan hukum-Nya terhadap sesuatu kaum,di mana kaum itu pada zahirnya kelihatan sebagai penderhaka dan seolah tidak sempurna imannya..dan orang ramai menggolongkan mereka-mereka ini sebagai mereka yang jauh dari rahmat Allah,tetapi hakikatnya disisi Allah kita tidak tahu...kaum itu sebenarnya mendapat rahmat dengan "hukuman yang mendahului"

Teringat kisah seorang muazzin yang terkenal soleh di Baghdad.Beliau telah menjadi muazzin selama 25 tahun.Suatu hari di bulan Ramadhan,setelah selesai azan Zohor,dia melihat ramai orang memasuki rumah saudaranya sambil meminum arak.Muazzin itupun memasuki rumah tersebut dan saudaranya mengatakan jika muazzin itu tidak mahu minum walaupun segelas,maka dia hendak menceraikan isterinya..Bagi mengelakkan saudaranya itu menceraikan isterinya,muazzin itupun minum segelas,tetapi pengaruh minuman itu mula menjalar,dan muazzin itu mula minum dua gelas..tiga gelas.. dan akhirnya mabuk.Setelah itu para jamaah memintanya supaya iqamat untuk memulakan solat.Muazzin itu berkata dalam keadaan mabuk,"Mulai saat ini aku tidak mahu melakukan solat untuk selama-lamanya." Tidak lama selepas itu dia pun mati dalam keadaan mabuk..Muaazin ini tergolong dalam golongan orang yang diakhiri oleh Allah Ta'ala dalam hukum-NYA yang mendahului..

Oleh itu,kita mestilah sentiasa memohon kepada Allah agar diberikan kebaikkan bersama taufiq dan hidayahNya..mohon sama-sama semoga kita sentiasa dalam jagaan Allah..setiap tindakkan kita dalam pantauan Allah..bukan perkara mudah meraih taqwa tetapi sama-sama kita berdoa..Doa adalah otak ibadah..Di dalam al-Quran banyak kalimah rabbi(rintihan Nabi-nabi kepada Allah)..sedangkan para Nabi yang dijanjikan syurga sentiasa memohon perlindungan dan pertolongan daripada Allah apatah lagi kita hambaNya yang sentiasa lalai dan alpa..moga kita insan-insan terpilih yang sentiasa dalam jagaan Allah Ta'ala..

0 comments: