Jika kau fikirkan kau boleh..Kau hampir boleh melakukan..Jika kau fikirkan ragu-ragu..Usahamu tidak menentu..Jika kau fikirkan kekalahan..Kau hampiri kegagalan..Jika kau fikirkan kemenangan..Kau hampiri kejayaan..Engkaulah apa kau fikirkan..Terkandung dalam pemikiran..Kau fikir boleh melakukan..Fikirkan boleh!!..Percaya apa kau lakukan..Tabah apa kau usahakan..Bertindak atas kemampuan..Engkau boleh!!

Hampir dua tiga hari saya membiarkan phone saya di silentkan,tiada satu panggilan yang di angkat dan tiada satu msg pun yang saya balas..Maafkan saya sahabat-sahabat..FUTURKAH SYA??..HILANG SEMANGAT KAH SYA??..Harap-harapnya semua itu tiada dalam kamus hidup saya..

Kadang-kadang dalam hidup ini kita perlu bersendirian dan diberi masa untuk 'berehat'..menyendiri bukan bermakna kita futur atau mahu menjauhkan diri dari jalan dakwah ini..Siapalah kita yang mengaku mata-mata rantai perjuangan Nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam mahu lari dari jalan dakwah ini..Kadang-kadang kita perlu menyendiri untuk kita memuhasabah diri,untuk mencari kembali 'sesuatu' yang hilang dari dalam diri..Manusia boleh menafsir bermacam-macam..PEDULIKAN!!..Allah lebih mengetahui apa yang ada di hati..

Teringat saya lirik di atas yang pernah di berikan oleh seorang sahabat.."ksu.. saya jadikan lagu ini untuk memberikan semangat kepada saya..dan Alhamdulillah sya menjadi pelajar terbaik pada tahun itu.."..

Hakikatnya semangat itu akan kita perolehi di mana-mana..ada orang akan mendapat semangat dengan dorongan sahabat-sahabat,ada sesetengah orang ibubapa menjadi sumber inspirasi..menghambakan diri kepada Allah itu memang yang paling utama,cuma tambahan lain sebagai penguat untuk diri..Bagi diri saya sahabat dan ibubapa sememangya pendorong utama,namun yang paling penting dalam diri saya..dorongan dan sokongan dari diri saya sendiri...kerana itu saya memerlukan masa 3 hari untuk menyendiri..PAStinya hari ke 3 saya akan berjaya mendapatkan semula 'sesuatu' yang hilang itu..Doakan saya..

Adakah saya tidak percaya dengan manusia?? masing-masing ada pendirian sendiri..saya serik dengan manusia?..PAStinya tidak..cuma..apabila kita terlalu bergantung dengan manusia,manusia akan datang dan pergi..namun andai pergantungan kita hanya kepada Allah dan diri kita sendiri PAStinya kita tidak akan rugi..

0 comments: