Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah syukur kehadrat Ilahi kerana saban hari kita masih lagi dikurniakan rahmat dan kasih sayang dariNya..Dikurniakan kita kesedihan dan kegembiraan untuk menguji kita,dikurniakan nikmat iman supaya kita tidak hidup dalam kelalaian dan yang penting Allah masih izinkan kita bernafas di dunia yang sementara ini lagi..Syukur padaMu Ya Ilahi..

Firman Allah Ta'ala yang bermaksud :

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan(saja)mengatakan:"Kami telah beriman",sedangkan mereka tidak diuji lagi?"-Al-'Ankabuut:ayat 2

Mutaakhir ini PMRAM sering di uji..bermacam-macam ujian terpundak dibahu PMRAM..beruntungnya mereka yang Allah pilih menerajui dan menjaga kesatuan PMRAM..PAStinya mereka adalah insan-insan yang kental dan kuat semangatnya, menginfakkan diri untuk memelihara PMRAM dari anasir-anasir yang cuba menjatuhkan PMRAM..Semuanya kerana ISLAM dan kesatuan pelajar-pelajar di sini.

Hangatnya isu kutub sittah tidak reda lagi,PMRAM di uji lagi dengan penundaan KEJORA (program untuk pelajar-pelajar baru)..

Awalnya Kejora bermula pada 27hb tetapi disaa-saat akhir terpaksa ditunda..penat lelah pelaksana,fasi-fasi dan adik-adik baru berkejar ke sana sini moga-moga mendapat balasan dari Allah Ta'ala..PAStinya hati-hati kalian ikhlas untuk sama-sama menjayakan program ini..

Kita merancang,Allah jua merancang..sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah..

Teringat lagi hari yang dijanjikan..adik-adik baru Qiraat bersemangat untuk sama-sama menyertai Kejora..tiga tramco rombongan dari Mansurah bertolak selepas zohor...selepas Asar mendapat maklumat Kejora terpaksa di tunda..Rombongan mansurah masih dalam perjalanan menuju ke kaherah,apabila mendapat maklumat ditunda,rombongan dari mansurah berpatah balik semula ke mansurah..tetapi akhirnya pihak pelaksana meminta teruskan semula perjalanan ke kaherah untuk memberi sedikit taklimat atas penundaan..Ditambah pula makanan semuanya telah disediakan..

Taklimat dibuat di surau rumah terengganu..hanya untuk adik-adik Qiraat sahaja memandangkan adik-adik baru yang lain sudah maklum dengan sebab penundaan tersebut..semuanya kerana adanya imtihan Qabul untuk pelajar-pelajar STAM..walaupun kepenatan tetapi masih jelas tergambar kegembiraan diwajah adik-adik Qiraat..PAStinya mereka begitu bersemangat sekali untuk bersama-sama menjayakan kejora..teringat luahan adik-adik "akak kami dok dalam van 5 jam,cam tak caya je" :)..(takpe adik-adik.. bila lagi nak rasa keseronokkan naik tramco selama tu.. :D )

Taklimat telah disampaikan oleh wakil Badan Pengurus PMRAM ustaz Amal..Beliau menjelaskan penundaan disebabkan oleh adanya Imtihan Qabul untuk pelajar-pelajar STAM..Sebelum ini tidak ada imtihan Qabul untuk pelajar malaysia,hanya untuk wafidin lain(malaysia dikecualikan)..sampai saat 26hb tiada jawapan PASti samaada dibolehkan atau tidak dari pengecualian..

PMRAM telah menempah 15 buah bas untuk ke kejora dan makanan pun telah disediakan..namun semuanya telah ditentukan,Allah lebih mengetahui mana yang terbaik..disaat akhir program terpaksa ditunda..PMRAM terpaksa menimbang antara dua kemudharatan..dan PMRAM mengambil kemudharatan yang kecil iaitu membatalkan Kejora kerana 27hb tidak PASti lagi samaada periksa akan berlangsung ataupun tidak..Andainya periksa amat payah pengurusan penghantaran semula pelajar-pelajar dari Ismailiyah ke kaherah..memakan masa yang agak lama..Apapun itulah yang terbaik untuk semua..PASti ada hikmahnya..

TAHNIAH buat adik-adik..Kalian telah membuktikan kesatuan kalian,memberi jaminan dengan semangatnya untuk menyertai lagi kejora pada tarikh yang akan ditetapkan kemudian..Moga-moga janji yang kalian lafazkan ditepati dan tidak akan ada mereka yang tercicir.. moga Allah mudahkan kalian untuk terus mengikuti kejora..

Buat PMRAM..satu persatu ujian kalian terima,tetapi kalian tetap tabah..Yakinlah dengan NUSRAH Allah..PASti Allah janjikan natijah yang terbaik buat kalian..Sejarah telah membuktikan ketika mana Baginda Rasulullah di uji di Ta'if..berbagai-bagai ujian yang terpaksa ditempuhi..natijahnya Allah kurniakan isra' mikraj buat Baginda..Kami akan sentiasa bersama-sama kalian demi menjaga kesatuan PMRAM yang kita sayangi..


YA ALLAH..Berikan kekuatan dan ketabahan kepada mereka yang bertungkus lumus untuk sama-sama menjayakan program anjuran PMRAM ini..demi kesatuan ISLAM..Pelihara hati-hati kami dari putus asa..Kuatkan hati-hati kami untuk terus membantu PMRAM..YA ALLAH Engkau pelihara PMRAM yang kami sayangi dan cintai ini dari anasir-anasir luar yang cuba untuk memecahbelahkan kesatuan kami ini..Ameen YA RABB

0 comments: