Bismillahirrahmanirrahim...

Firman Allah yang bermaksud :

" Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (Iaitu) orang yang beriman dan mereka sentiasa bertaqwa"-(surah Yunus 62-63)

Meninggalkan maqam Syeikh Mutawalli Sya'rawi menghimpunkan bermacam-macam perasaan..sayu,sedih,semangat baru dan macam-macam lagi..rasa macam tak nak balik pun ada..mereka pilihan-pilihan Allah yang di janjikan syurga PASti sedang berbahagia di Sana..kerdilnya diri berbanding mereka..bagaimana pula nasib diri ini yang terlalu banyak melakukan dosa..Ya Allah,Engkau jadikan la kami di antara hamba-hambaMu yang terpilih,yang beriman dan bertaqwa..Ya Allah inginnya jadi seperti mereka..insan terpilih,ahli ilmuan dan mendapat RedhaMu..


Diterangkan oleh Abu Burdah bin Musa dari ayahnya.."setiap Sahabat R.A yang menemukan kesulitan dan bertanya kepada Aisyah r.a pastilah mereka mendapat jawapan yang mantap dan ilmiah.."


Destinasi ke dua kami ke Maqam Gabenor Mesir Zaman Khalifah Ali.. Beliau ialah Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq. Beliau seorang pendakwah yang ulung dan disayangi oleh rakyat Mesir tetapi akhirnya beliau dibunuh oleh pihak Muawiyah yang bersengketa dengan Saidina Ali. Jenazah beliau telah disemadikan di Mit Damsis.Dilahirkan pada 5 Zulkaedah 10H, Meninggal dunia pada tahun ke-38 H. Beliau merupakan anak kepada Saidina Abu Bakar as-Siddiq. Beliau sejak kecil mendapat pendidikan daripada bapanya sendiri dan telah menghafaz al-Quran sejak usia masih kecil lagi. Berlaku khilaf tentang di mana terletaknya maqam beliau : samada di Madinah Munawwarah atau Mit Damsis.


Perjalanan hidup beliau, Muhammad Bin Abu Bakr telah dilantik menjadi Gabenor oleh Khalifah Ali bagi menggantikan Amru al-Asr. Beliau telah menjadikan Mansoura sebagai pusat pentadbiran beliau. Antara lain beliau juga seorang qodi yang sangat di segani dan menjadi tempat rujukan kepada masyarakat ramai dalam pelbagai masalah agama, contohnya dalam masalah feqah dan sebagainya.

* Di bawah masjid ni terdapat maqam Muhammad bin Abu Bakr..Di sebelah masjid ni pula terdapat gereja ortodoks yang menjangkau usia 1600 tahun..

* Pintu masuk ke dalam Maqam..

* makam muhammad bin Abu Bakr ( dibelakang akhi2 dan arab2 tu)..biasa la arab..sepanjang kami bergambar diaorang nak jugak masuk sekali..nak buat macamana :) raikan je la :)..Batu yang akhi2 dan arab tu duduk ada kisah nya yang tersendiri...

Alhamdulillah kami selesai menunaikan solat zohor berjemaah di dalam maqam ni..

0 comments: