Bismillahirrahmanirrahim...

Firman Allah Ta'ala yang bermaksud :

"Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia (bersandar) pada pangkal pohon kurma,ia berkata : "Aduhai,alangkah baiknya aku mati sebelum ini,dan aku menjadi sesuatu yang tidak bererti,lagi dilupakan..Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah :"Janganlah kamu bersedih hati,sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan anak sungai dibawahmu..Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu,niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu..Maka makan,minum dan bersenang hatilah kamu.Jika kamu melihat seorang manusia,maka katakanlah :"sesungguhnya aku telah bernazar berpuasa untuk Tuhan Yang Maha Pemurah,maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusiapun pada hari ini" (surah Maryam : ayat 23-26 )

Allahuakbar..mentadabur,menghayati,mengambil pengiktibaran ayat-ayat Allah memberi ketenangan yang hakiki..entah kenapa membaca ayat-ayat surah maryam pagi ini membuat hati menjadi sayu..Saidatina Maryam! wanita agong,ujian dan amanah yang dipikul maha berat..Layaklah syurga milik beliau..keseorangan menanggung derita tetapi dengan keimanan yang kental dan keyakinan beliau kepada Allah mengatasi segalanaya..pandangan manusia tidak di hirau..fitnah-fitnah yang datang di abaikan kerana beliau yakin Allah bersama-sama..wanita suci melahirkan anak yang maha agong Nabi Isa 'alaihisalam..

Di saat membaca ayat-ayat ini terkenang saya kepada ukhti kesayangan..ukhti akma..semalam beliau telah dimasukkan ke dalam wad..due beliau belum tiba lagi tetapi tekanan darah yang agak tinggi membuatkan beliau di tahan di wad..moga Allah permudahkan beliau..terus memberi ketabahan kepada beliau..Saya PASti disaat-saat begini perlunya beliau dengan sokongan seorang suami,hadir sama memberi kekuatan untuk melahirkan zuriat pertama beliau..saya faham disaat begini PASti kesayuan itu melanda juga..menghubungi beliau semalam sayu rasanya.."saya sorang je kat sini ksu,tak ada siapa jaga,tak boleh..doakan saya dimudahkan..saya tak nak duduk lama kat sini.."..saya faham beliau masih trauma..ikutkan hati katanya tidak mahu lagi pergi hospital..terkenangkan arwah..tapi saya yakin ukhti saya ini tabah..terlalu tabah..

UkhtiKu sayang..teladani ketabahan dan juga kekuatan saidatina Maryam..ujian yang Allah timpakan kepada beliau terlalu berat..langsung tiada siapa disisi..tapi yakin lah Allah tidak pernah mengabaikan hambaNYa..UkhtiKu sayang walau arwah tiada bersama-sama tapi Ingat!semangat yang arwah tinggalkan jadikan sokongan untuk ukhti hadapi hidup ini.. Ukhti..syukur ukhti terpilih untuk melalui jalan mujahadah,Hebat!ukhti ditakdirkan merasai mehnah Ilahi..tradisi hidup Ummatul mukminin yang ditinggalkan suami..Inilah jalan takwa yang telah dilalui oleh 'Aisyah,Habshah,Ummu Salamah,Mariah Qibtiyah apabila ditinggalkan Rasulullah...Imbas kembali kelahiran Rasulullah,Baginda juga kehilangan lelaki bergelar ayah ketika mana baginda masih dalam kandungan ibu Baginda...UkhtiKu sayang..yakinlah ini jalan tarbiyah yang perlu ukhti lalui..Allah tidak pernah membebani HambaNya melainkan sesuai dengan kemampuannya..Yakinlah janji Allah menanti ukhti di SANA nanti..kuatkan kesabaran Ukhtiku sayang...

*Sahabat-sahabat doakan Ukhti Akma dipermudahkan..selamat semuanya..moga kelahiran zuriat yang arwah tinggalkan memberi kecerian dan semangat yang baru buat ukhti Akma untuk teruskan hidup ini...


MABRUK buat Akhi Anuar dan Ukhti Faezah yang bakal mengakhiri zaman bujang malam ini :) (waktu malaysia) moga Allah permudahkan urusan akad kalian malam ini..Doa dari kejauhan sentiasa mengiringi kalian..tergambar suara kebahagian dari Akhi Anuar ketika menghubungi beliau semalam..I.Allah berkat perkahwinan kalian YAKIN! i.Allah Akhi najah tahun ini..moga Akhi menjadi suami acuan al-Quran..teladani Rasulullah sallallahu'alaihiwasalam contoh suami dan ketua keluarga terbaik dalam membina rumahtangga..moga ukhti faezah menjadi isteri solehah..dunia akhirat..Moga kebahagian dan keberkatan sentiasa mengiringi perjalanan rumahtangga kalian sehingga ke akhirat..Moga Allah permudahkan urusan majlis kalian..

*tak sabar pulak nak tunggu bakal pengantin berdua ni balik mesir :)

0 comments: