Alhamdulillah sedar tak sedar 6hb mei usia mu Mohd Syabil Isyraq sudah menjangkau 3 tahun..anak saudara kesayanganKu moga Allah memberkati dan melindungi dirimu..Bakal menjadi anak soleh kepada kedua ibubapa..Rindu yang teramat sangat dekat budak kecik sorang ni..Syabil..mak Ngah tinggalkan beberapa nasihat buatmu seperti yang pernah Luqman al-hakim nasihat buat anaknya yang Allah telah rakamkan di dalam Al-Quran sebagai petunjuk sepanjang zaman..moga dirimu mengambil pengiktibaran dari kandungan ayat-ayat ini dalam meniti usia..


Di antara nasihat Luqman al-Hakim kepada anaknya yang terkandung di dalam surah Luqman ayat 12 sehingga ayat 19 ialah:



Firman Allah Ta'ala yang bermaksud :

12. "Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmat kepada Luqman, iaitu :"Bersyukurlah kepada Allah.Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah),maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji."

13. "Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya : "Hai Anakku,janganlah kamu mempersekutukan Allah,sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar."

14. "Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibubapanya;ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah,dan menyapihnya dalam dua tahun,Bersykurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapa mu,hanya kepadaKu lah kembalimu."

15. "Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu,maka janganlah kamu mengikuti keduanya,dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik,ikutilah jalan orang yang kembali kepadaKu, kemudian hanya kepadaKu lah kembalimu, maka Ku beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan."

16. "(Luqman berkata) : " Hai anakku,sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, nescaya Allah akan mendatangkannya(membalasinya). Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha mengetahui."

17. "Hai Anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu temasuk ha-hal yang diwajibkan (oleh Allah)."

18. "Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri."

19."Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai."


Syabil Kesayangan Ku...


1. Hendaklah engkau selalu berada di majlis para ulama' dan dengarlah kata-kata para hukama (orang yang bijaksana), kerana Allah menghidupkan jiwa yang mati dengan hikmat sepertimana menghidupkan bumi yang mati dengan hujan yang lebat.

2. Janganlah engkau jadi lebih lemah daripada seekor ayam jantan, ia telah berkokok pada waktu pagi hari sedangkan engkau pada ketika itu masih terbaring di atas katilmu.

3. Janganlah engkau menangguhkan taubat kepada Allah kerana mati itu akan datang tiba-tiba.

4. Dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak orang sudah ditenggelamkannya. Oleh itu, jadikanlah taqwa sebagai kapalnya.

5. Pukulan bapa ke atas anaknya bagaikan air menyirami tanaman.

6. Tiga orang yang tidak dapat dikenali melainkan pada tiga keadaan. Orang yang lemah lembut melainkan ketika marah, orang yang berani melainkan ketika berperang dan saudara maramu melainkan ketika engkau berhajat dan memerlukan pertolongan daripadanya.

7. Sesungguhnya dunia ini sedikit sahaja, sedangkan seluruh umurmu lebih sedikit daripada itu. Manakala umurmu yang masih berbakti lagi amat sedikit daripada yang lebih sedikit tadi.


Pendidikan Luqman adalah pendidikan yang menyeluruh dan lengkap meliputi asas-asas aqidah, ibadat, akhlak dan dakwah. Oleh sebab itulah Allah telah merakamkan pendidikan Luqman itu untuk dijadikan contoh kepada umat Islam sepanjang zaman...Anak saudara kesayanganKu moga dirimu Allah pilih untuk sentiasa dekat denganNya..


0 comments: